za zgodą autora / bahance.com
Jeszcze w latach 90. koronkowe serwety można było znaleźć w każdym polskim domu, a utrzymywane w tajemnicy wzory były przekazywane z pokolenia na pokolenie. Obecnie tradycja oraz sztuka koronkarstwa utrzymuje się już w niewielu ośrodkach w Polsce i na świecie. Najbardziej znane są ośrodki w Koniakowie i Bobowie. Za granicą jest podobnie. A w jednym z najbardziej znanych z tego rodzaju wyrobów miast Francji powstało specjalne muzeum, którego okolicę ozdobiła polska artystka.
Muzeum koronek
Miasto Calais jest obecnie najbardziej znane jako punkt załadunku przy słynnym tunelu pod kanałem La Manche oraz z “dżungli w Calais”, czyli nielegalnego obozowiska imigrantów. Ale jeszcze w XIX wieku miasto oraz region były słynne z wytwórni koronek. W szczytowym okresie w pobliskich fabrykach pracowało łącznie 40 tys. mieszkańców Calais.
Praca nad muralem w Calais za zgodą autora / behance.com
Ze względu na szacunek i historię w centrum miasta otworzono muzeum poświęcone produkcji koronek – Muzeum Mody i Koronki “Cité de la Dentelle et de la Mode”. Tytułowy mural wykonano na fasadzie jednego z budynków obok muzeum.
We wspomnianym muzeum znajduje się kolekcja koronek z różnego okresu oraz wciąż pracujące maszyny koronkarskie. Jak informują władze muzeum, by nauczyć się sterowania maszyną w stopniu mistrzowskim trzeba było na naukę poświęcić nawet do 12 lat. Taka osoba była w stanie kontrolować jednocześnie 11 tysięcy splotów.
Inspiracje regionalne
Jedna ze ścian budynku znajdującego się obok muzeum została ostatnio ozdobiona niesamowitym muralem, nawiązującym do sztuki koronkowej, autorstwa polskiej artystki NeSpoon. Wybór jej osoby nie powinien dziwić, ponieważ w swojej wieloletniej karierze artystycznej wielokrotnie odnosiła się w swoich pracach do koronki, tworząc z niej motyw przewodni.
Praca nad muralem w Calais za zgodą autora / bahance.com
Wzór wymalowany na ścianie budynku muzeum nie jest przypadkowy. To oryginalny projekt z 1894 roku do produkcji maszynowej dla wspomnianej fabryki. Artystka natknęła się na niego, przeglądając archiwum wszystkich splotów wykonywanych wcześniej.
Artystka tworzy od 2009 roku. Jak mówi, ta sztuka jest indywidualna dla każdego regionu. – “Dlaczego koronki? Ponieważ jest w nich zawarty indywidualny kod estetyczny, który jest głęboko zakorzeniony w każdej kulturze. W każdej koronce odnajdujemy symetrię, jakiś porządek i harmonię, czyż nie tego właśnie szukamy wszyscy instynktownie?” – pisze o swojej twórczości sama artystka.
Źródło: behance.net
Autor:Bartłomiej Baranowski
Źródło patrz LINK
Artykuł pochodzi z portalu